Onlangs zijn op het NS station Leiden Centraal de poortjes gesloten. Dat betekent dat je alleen toegang krijgt tot de stationshal (en de perrons) met een OV-chipkaart. Nu wilde ik niet reizen, maar alleen even een tijdschrift halen bij de AKO.
Een collega had mij al gewaarschuwd. Hij stond namelijk voor een gesloten poort en moest, bij gebrek aan een OV-chipkaart, een passantenpas aanvragen (en waarvan de verwerking een aantal dagen duurt) en vervolgens een eind omlopen. Ik ben echter gezegend met een persoonlijke OV-chipkaart, dus mij kan niets gebeuren. Bovendien zit ik niet te wachten op nog een extra stuk plastic in mijn portemonnee.
Op de bewuste dag, toen ik de onweerstaanbare drang naar dat tijdschrift niet langer kon bedwingen, lukte het mij inderdaad om met de bovengenoemde OV-chipkaart door het poortje te glippen. @AKOvoornu zit in het station, dus omlopen was, zelfs gegeven het zonnige weer, geen optie.
Een paar dagen later bleek echter dat dit tijdschrift €20 duurder uitviel dan begroot. Ik reis namelijk op saldo en heb automatisch opwaarderen aanstaan. Dus ook al krijg je de melding dat het inchecken geannuleerd is, dan geldt dat niet voor de automatische opwaardeeractie. Volgens @OVchipkaart is daar niets aan te doen.
Nu ben ik van mening dat als je de spelregels verandert, je ook moet kijken naar de gevolgen voor de diverse processen. De NS heeft dat, gegeven de passantenpas, ook zeker gedaan. Meer ze zijn dus toch iets vergeten. Maak je gebruik van je eigen chipkaart en staat er onvoldoende saldo op, dan gaat het poortje niet open. Staat automatisch opwaarderen aan, dan wordt dat direct actief en kan niet ongedaan gemaakt worden. Dus als ik de retail in de stationshal wil bezoeken dan kost mij dat minimaal €20. Nu staat er ten onrechte teveel saldo op de kaart, dat ik alleen kan terugkrijgen als ik de OVchipkaart vernieuw.
De oplossing hiervoor is simpel: Automatisch opwaarderen mag pas actief worden als ik langer dan een uur op het station rondhang, of eerder als ik op een ander station uitcheck. Volgens mij bestaat er een zgn. ‘passageproduct’, maar de exacte details heb ik niet kunnen vinden. Het moet toch mogelijk zijn om dit op alle soorten OVchipkaart te activeren? De NS en OVchipkaart zijn door mij verwittigd. Ik ben benieuwd of zij naar hun klanten luisteren, zodat daar binnenkort de processen, systemen en mensen weer in balans zijn.
*) Ergens een mouw aan passen. Uitleg Onze Taal